Що передбачає обов’язковий технічний контроль?
Обов’язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме:
- системи гальмового і рульового керування;
- зовнішніх світлових приладів;
- пневматичних шин та коліс;
- світлопропускання скла;
- газобалонного обладнання (за наявності);
- інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
Порядок проведення обов’язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України.
Які транспортні засоби підлягають обов’язковому технічному контролю?
Транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов’язковому технічному контролю відповідно до статті 35 Закону України «Про дорожній рух».
Які транспортні засоби не підлягають обов’язковому технічному контролю?
- легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби – незалежно від строку експлуатації;
- легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них – із строком експлуатації до двох років.
- технічні засоби для агропромислового комплексу, визначені Законом України«Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України».
Яка періодичність проходження обов’язкового технічного контролю?
- для легкових автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, із строком експлуатації більше двох років — кожні два роки;
- для вантажних автомобілів незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепів до них із строком експлуатації більше двох років — кожні два роки;
- для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни, причепів до них та таксі незалежно від строку експлуатації — щороку;
- для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації — двічі на рік.
Які правові підстави здійснення обов’язкового технічного контролю?
- Закон України «Про дорожній рух» (стаття 35);
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, технічного опису та зразка протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року № 512 «Про затвердження Порядку формування загальнодержавної бази даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, доступу до неї та встановлення розміру плати за надання таких послуг»;
- Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 28 серпня 2019 № 736 «Про затвердження Порядку ведення реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю».
- Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 06 листопада 2019 року № 928 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу інформації про результати обов’язкового технічного контролю, що передається суб’єктами здійснення обов’язкового технічного контролю до загальнодержавної бази даних»;
- Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 23 грудня 2023 року № 1075 «Про затвердження Порядку відеофіксації процесу перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу».
ДО УВАГИ СУБ’ЄКТІВ ЗДІЙСНЕННЯ ОБОВ’ЯЗКОВОГО ТЕХНІЧНОГО КОНТРОЛЮ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
З 19 травня 2025 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 04 березня 2025 року № 286 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137 і від 31 травня 2012 р. № 512».
Основні зміни, які затверджено зазначеною постановою:
- оптимізація кількості документів, що подаються для уповноваження на проведення технічного контролю, зокрема з переліку документів виключається необхідність подачі документа щодо права володіння, або користування земельною ділянкою на якій розміщено пункт технічного контролю;
- зміна кількості та ракурсів фотофіксації процесу проведення перевірки технічного стану транспортних засобів;
- приведення у відповідність до законодавства ЄС щодо обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, зокрема до Директиви 2014/45/ЄС;
- встановлення процедури анулювання протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу суб’єктом проведення ОТК;
- запровадження відеофіксації процесу проведення перевірки технічного стану транспортного засобу.
Виконавець проводить фото- та відеофіксацію процесу перевірки конструкції та технічного стану транспортного засобу, про що попереджає замовника.
Фотофіксація процесу перевірки конструкції та технічного стану транспортного засобу проводиться виконавцем із фіксацією:
Поради щодо фотофіксації процесу ОТК ТЗ
Матеріали фото- та відеофіксації мають бути чіткими, добре освітленими, без змін, внесених у фото- та відеоредакторі. Зображення має відповідати дійсності, забезпечувати можливість визначити марку, колір, номерний знак транспортного засобу. Зображення транспортного засобу має займати не менше 70 відсотків загальної площі фотографії. Обов’язково в автоматичному режимі приладу фото- та відеофіксації зазначається дата проведення обов’язкового технічного контролю транспортного засобу, яка повинна відповідати даті видачі протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.
Відеофіксація проводиться під час усього процесу перевірки конструкції та технічного стану транспортного засобу.
Також повідомляємо, що у зв‘язку з активацією оновлених сертифікатів ключів шлюза захисту з’єднань, для коректної роботи робочих станцій з ЄДР МВС необхідно забезпечити встановлення останньої версії програмного комплекса клієнта захисту з’єднань, а також додати до існуючих оновлені сертифікати: шлюзовий сертифікат 1 та шлюзовий сертифікат 2.
Нові шлюзові сертифікати необхідно записати на робочі станції до каталога С:\My Certificates and CRLs 13.
1. Бланк протоколу перевірки технічного стану транспортних засобів
3. Реєстр суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю
4. Заява-зобов’язання про надання доступу на передачу даних про результати ОТК
Вхід до системи для передачі результатів ОТК до загальнодержавної бази даних здійснюється за посиланням: otk.sai.gov.ua